14.7.2010

Hymyä!


Vaikka hellettä onkin piisannut, en ole viikkoon hikoillut niin kuin äsken suuhygienistin penkissä. Oli ihan eka kerta, ja kyllä se vähän meinasi jännittää kun toinen ronkki hammaskalustoa karmeilla koukuilla.

Vaan helpolla minä pääsin. Hygienisti kehui että on niin hyvän väriset ja terveet ikenet, ehjä kiille ja valkoiset hampaat. Ja hammaskiveäkin ihan hirmuisen vähän. Jos hän ei olisi kehuessaan tökkinyt minua kipeästi ikeneen, olisin hymyillyt.

Minulla on käynyt hampaiden kanssa hyvä tuuri. Vinot ne ovat, mutta terveet. Ei reiän reikää koskaan, eikä hammaskiveäkään näytä kertyvän mitenkään helposti. Osittain saan varmasti kiittää geenejä, osittain sitä että hammashuolto oli lapsena säännöllistä. Aikuisenakin olen toki pyrkinyt pitämään purimistani huolta, vaikka välillä se päivittäinen hoito on vähän huolimatonta.

Oikein hävetti, kun en osannut kertoa suuhygienistille että milloin olen viimeksi käynyt hammaslääkärissä. On siitä neljä tai viisi vuotta... kai? Perusputsaukseen menoakin olen venyttänyt ja venyttänyt, lähinnä siksi ettei ole ollut rahaa. Eikä vapaita aikojakaan tunnu kovin helposti saavan.

Mutta nyt on oikein perusteellisesti putsattu! Ja niin hienosti selvisin, että ansaitsisin kyllä jonkin tarran tai vastaavan palkkioksi. Niin kuin lapsillekin annetaan tarra kun eivät pure hammaslääkäriä sormeen, tiedättehän. Ah, mutta sainhan minä pienen putkilon hammastahnaa. Jee.

3 kommenttia:

Päivänsäde kirjoitti...

Tuo hampaiden ronkkiminen on kyllä inhaa! Aina saa kuulla kuinka pitäisi käyttää hammaslankaa, ja viime kerran jälkeen olenkin sitä käyttänyt, mutta en varmaan riittävästi... Kauhulla odotan elokuuta, kun joudun hammaslääkärille paikattavaksi (vaikka hygienisti ei ees ollu varma, että onko mulla reikä vai ei, ei se ainakaan vaivannu ole) ja samalla reissulla katotaan että joudutaanko mun viisurit poistaa kirurgisesti. AAAUTS.

Saoka kirjoitti...

Minä olen saanut hammaslääkäriltäni ja -hoitajaltani useita pikku tuubeja hammastahnaa korvaukseksi siitä, kun olen kiltisti suostunut vaihtamaan hammaslääkäriaikaani. Niillä on niin täyteen ahdetut aikataulut, että pari kertaa kun olen ollut siellä odottelemassa, niin ovat tulleet sanomaan, että jos ei nyt koske, kun on vain juurihoidon jatkamisesta kyse, niin voisiko vaihtaa uuden ajan, kun ovat jo valmiiksi myöhässä aikatauluistaan. Olen ihan mielelläni suostunut lykkäyksiin ja on ihan huvittanut, kun hyvittelevät hammastahnalla vaivannäköäni.

Hehkuvainen kirjoitti...

Päivänsäde: odottaminen on tylsää, varsinkin jos joutuu odottamaan kauhulla. Toivottavasti pääset mahdollisimman helpolla.

Saoka: heh. Minä en kyllä ilahtuisi lykkäyksistä. En vaikka saisin hammastahnaa.