12.7.2010

Ei tehä tästä ny numeroo


Onko ihan kamalaa, jos minusta on mukavaa se että mies tienaa hyvin?

Kun toisen tulot ovat nelinkertaiset omiin nähden, siitä tulee väkisinkin mietinnän aiheita. Ei siitä ongelmaa tarvitse tehdä, mutta jossainhan sen eron aina väistämättä huomaa.

Parisuhteessa raha ei ole se tärkein juttu. Olen oikein kyvykäs ihastumaan tyhjätaskuihin ja kartan kyllä kusipäitä vaikka heillä rahaa olisikin. Mutta olisinpa iso läski valepukki, jos väittäisin etten yhtään pidä siitä että pääsen suoraan ja välillisesti nauttimaan miehen hyvästä toimeentulosta.

Minulle on tärkeää se, että pystyn huolehtimaan itse itsestäni ja tulen toimeen omillani. En ota vastaan almuja, ja joskus on vaikeaa hyväksyä sitä että mies ostaa minulle tavaroita. En siis todellakaan ole heittäytymässä miehen elätiksi - enkä halua kenenkään ajattelevan että olisin.

Siksi minua meinaa oikeasti häiritä se, että miehestä kertoessani en mitenkään salaa sitä että hänellä on rahaa enemmän kuin minulla. En leuhki, mutta muistan kyllä muun esittelyn ohella mainita omistusasunnon, kalliin moottoripyörän ja kotiteatterin. Turha minun olisikin lesottaa, sillä mies on ihan omalla työllään ansainnut rahansa. Enkä oikein voi laskea yksin omaksi ansiokseni sitäkään, että seurustelemme.

En koskaan ikinä halua olla se eukko, joka jokaisessa mahdollisessa välissä leuhkii ukkonsa rahoilla. (Mies ei itsekään halua tehdä asiasta mitään numeroa.) Arjen tosiasiat tulevat väistämättä ilmi, mutta milloin informoiminen menee mainostamisen puolelle? Onko se jotenkin väärin, että on tietyllä tapaa ylpeä saaliistaan? Saako suomalainen olla avoimesti onnellinen siitä, että verkkoon ui arvokala?

4 kommenttia:

Mie taas kirjoitti...

Joku on joskus sanonut, että raha ei tee onnelliseksi, mutta itken mieluummin Jaguarissa kuin Ladassa. :)

NetKissa kirjoitti...

Mulla on kanssa se hyvä tilanne, että mies tienaa kolminkertaisesti sen minkä minä. No minä tienaan tällä hetkellä kyllä aika huonosti, mutta mies pääsee kuitenkin yli suomalaisen keskivarvon. Tienasin mä toki tuossa kaksi vuotta sitten tuplasti nykyisen, mutta pätkätyöelämä on tätä. Toisinaan tienaa, toisinaan ei.

Mä tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että talous on niin paljon miehen harteilla. Mun palkalla maksetaan tasan ruoka ja yhtiövastike. Enimmäkseen mä myös pystyn tankkamaan autoni ite, mutta ei kuitenkaan aina.

Yamaba kirjoitti...

Saa saaliistaan olla onnellinen. Tilanteet vaihtelee kuitenkin helposti. Äkkiä yhdeltä tulot loppuu, toiselle vasta alkaakin tulla.

Hehkuvainen kirjoitti...

Sie taas: rahalla ei saa rakkautta, vaan rikkautta ;).

NetKissa: eipä semmoista taloutta varmaan olekaan, jossa molemmat tienaisivat tismalleen saman verran. Toivottavasti voit välillä jättää huonon fiiliksen nurkkaan. Osallistut sen verran kuin kykenet, ei kai enempää voi vaatia.

Yamaba: se on kyllä totta, että tilanteet vaihtelevat. Se tosin on selvää, että mies tulee aina tienaamaan enemmän kuin minä, jos vain töissä pysyy.