10.4.2010

Ensimmäinen harjoitteluviikko


Rohkenisin veikata, että olen luultavasti ainoa luokaltani, jota pyydetään taloushallinnon työharjoittelupaikassa riisuutumaan tissisilleen. Tai mistä minä tiedän millaisiin paikkoihin muut ovat päätyneet ja kuinka siellä testataan muodollista pätevyyttä. Mutta minut napattiin perjantaina koneen äärestä hetkeksi turvehoitoon esimerkkihenkilöksi, ja siksi tapahtui pientä nakuilua.

Toinen harjoittelupäivä oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen. Vähänhän se uusi paikka ja uusi tilanne meinasi jännittää, vaikkei siinä mitään jännitettävää nyt oikein ollut. Toisena päivänä minulle selvisi se ettei ohjaajakseni merkitty henkilö tiennyt olevansa ohjaajani. Lisäksi hän on talossa paikalla keskimäärin kerran viikossa. Ei toimi.

Kurjasti tuntui myös siltä, että minulle joudutaan keksimällä keksimään tekemistä. Lisäksi selvisi, että paikalla on toinenkin harjoittelija, ja me joudumme taistelemaan samanlaisista tehtävistä ja koneista, joita ei myöskään riitä kaikille. Tunnen oloni pikkuisen huijatuksi, sillä haastattelussa toimitusjohtaja kyllä lupasi että minulle on ihan riittävästi fiksuja töitä.

No, minähän en toimettomaksi suostu jäämään. Otin selvää siitä kuka sitten on ohjaajani - ja informoin häntä siitä että hänet on nimetty tehtävään. Lisäksi aloin järjestellä tapaamista ohjaajani ja opettajani kanssa, jotta ohjaajani saisi parasta mahdollista tietoa siitä kuinka voi auttaa minua harjoittelujaksollani.

En halua vain seurata muita vierestä, vaan toivon pian voivani olla ihan oikeasti avuksi. Olen pyytänyt toimitusjohtajalta erikseen ohjausta ja perehdytystä taloushallinnon ohjelmaan ja hankin aktiivisesti tehtäviä itselleni.

Olisihan sitä ensimmäisen viikon voinut vain ihmetellä, ja antaa sekä itselle että talon väelle aikaa tottua tilanteeseen. Mutta kun olen tämmöinen hätähousu, että kaiken pitäisi olla valmiina ja toimia heti. Aika raivostuttava piirre oikeastaan, mutta minkäs teet.

5 kommenttia:

blueberry kirjoitti...

No voi elämä - eka ohjaaja ei tiennyt olevansa ohjaaja!! Hyvin on taas organisoitu! Mutta Hehku hienoa, että jaksat olla aktiivinen ja pitää huolen siitä, että harjoittelu tarjoaa haasteita. Keep up the spirit!

Moarre kirjoitti...

Mulla oli viime keväänä hiukan samanlainen kokemus harjoittelututorin kanssa. Tyyppi tuli töihin vasta harjoitteluni kolmantena päivänä, eikä noteerannut minua mitenkään. Kävin sitten itse esittäytymässä, missä ei tietysti ole mitään ihmeellistä, mutta ei ohjaus harjoittelun edetessä yhtään siitä parantunut. Tuli kyllä tutustuttua muuhun henkilökuntaan hyvin, kun neuvoa kysyi aina siltä, joka kohdalle sattui. :D

Avaruushiiri kirjoitti...

Myös tiskin toiselta puolelta työharjoittelutilanteita seuranneena kuulostaa epämiellyttävän tutulta. Työnantajallehan työharjoittelija on helposti vain ilmaista työvoimaa, eikä häneen aina suhtauduta tulevana ammattilaisena (sillä hänen valmistuttuaan on tarjolla taas uusia työharjoittelijoita!). Siksi olet ottanut tilanteeseen mielestäni aivan oikean ennemminkin kuin ärsyttävän suhtautumisen: oma-aloitteisuus ja aktiivisuus ovat ammattilaisen piirteitä.

Saoka kirjoitti...

Oi, sinä oot niin paljon parempi ihminen ku minä! Toisaalta, en tiedä keneltä minun olisi sitten pitänyt sitä tekemistä kysellä, kun aika monelta koetin ja kaikki vaan sanoivat, että katellaan.

Hehkuvainen kirjoitti...

Blueberry: ehkäpä sain vain hetkellisen mielenhäiriön ja aktiivisuus loppuu pian... :P Ei, ihan tosi, on se aika raskasta koittaa olla koko ajan aktiivinen.

Moarre: minäkin kysyn kyllä kaikista eniten neuvoa sellaiselta henkilöltä joka on eniten läsnä (mutta ei silti jostain syystä ole ohjaajani). On se hyvä että on sentään joku jolta sitten kysyä :).

Avaruushiiri: elämä on! Tosin minä haluaisin kyllä työnantajana tosiaan kaiken irti siitä ilmaisesta työvoimasta, toisin sanoen panostaisin ohjaukseen ja koulutukseen sen verran että se harjoittelija olisi sitten ihan oikeasti mahdollisimman suuresti hyödyksi.

Saoka: parempi ihminen :o? No tuskinpa vaan. Uskon että sinä olet kyllä ihan tosissasi yrittänyt ja ollut fiksusti esillä siellä. Hankalahan se on jos tulee aina vaan seinä vastaan :/.