4.2.2010

Nolla ei ole kaikille sama


Yksi yleisimmistä keskustelunaiheista opiskelijoiden keskuudessa on raha, ja varsinkin sen puute. Olen sen toki tiennyt aina, mutta viime aikojen keskusteluiden perusteella olen huomannut aikaisempaa selvemmin, että rahattomuus on todellakin suhteellista.

Oppilastoveri 1: Hitto kun ei oo yhtään rahaa!
Hehku: Sama vika Rahikaisella.
O: Tuli just sähkölasku, ja se on aika iso.
H: Otan osaa. Mitäs muuten puuhaat siinä?
O: Tilasin kaks puseroa netistä.
H: Ai. Paljos makso?
O: Kuuskymppiä.
H: Mites se sähkölasku?
O: Mies saa maksaa.
H: ...

Oppilastoveri 2: Hitto kun ei oo yhtään rahaa!
Hehku: Sanos muuta. Mut etkös sää oo selvinny vielä ilman opintolainaa...?
O: Joo, mut kohta on pakko nostaa kun tää viikon etelänloma vetää tilin miinukselle!
H: ...

Oppilastoveri 3: Hitto kun ei oo yhtään rahaa!
Hehku: Tuttu tunne.
O: Nyt on ihan pakko lähteä lohtushoppailemaan.
H: ...

Toivottavasti nämä tulevat liiketalouden ammattilaiset hoitavat työnsä paremmin kuin oman taloutensa. Minä en suoraan sanottuna ymmärrä. Jos minulla ei ole rahaa, niin sitä ei ole. Ja jos sitä ei ole, niin sitä ei voi käyttää. Totta kai olen vain kateellinen niille, jotka voivat suhtautua huolettomasti raha-asioihinsa (vaikka rahaa ei olisi) ja kuluttaa ajattelematta lainkaan huomista tai sitä että loppukuustakin pitäisi syödä.

Tuntuu jotenkin epäreilulta, että toiset kuluttavat ja valittavat, kun minä kitkutan. Kun yritän ihan oikeasti saada rahat riittämään ja siitä huolimatta ihan oikeasti olen rahaton. Absoluuttisen nollapisteen biisiä lainaten kallein harrastukseni on juoksevalla vedellä tiskaaminen. Tosin en tiskaa juoksevalla vedellä. Kallein harrastukseni taitaa siis olla lämpimien suihkujen ottaminen.

Tänään vein sossuun toimeentulotukihakemuksen tammi- ja helmikuulle. Sopii toivoa että sieltä jotain tulisi. Se hyvä puoli on stressissä, että se vie ruokahalun. Ei minulla siihen ruokaan oikeastaan niin paljoa rahaa olekaan.

7 kommenttia:

Alitsa kirjoitti...

Kurjuuksien kurjuus! :( Yhä uudelleen murisen opintotukijärjestelmän johdosta: miten voidaankaan yritteliästä nuorta naista näin kyykyttää!

*voimahali*

Hehkuvainen kirjoitti...

Niin, systeemi ei kyllä kannusta opiskeluun, ei yhtään. Kiitos voimahalista!

TCL kirjoitti...

Oliko noi lainaukset muka tosia? Toivon todella ettei. Mutta ovathan ne, eivätkö olekin? :P

Hehkuvainen kirjoitti...

Kyllä ne ovat. Ikävä kyllä.

Miisa kirjoitti...

Tutun kuulosia opiskeluajoilta noi sun lainaukset. Tollasia ihmiset on tosi usein, eikä pelkästään opiskelijat, kyllä ne työssäkäyvätkin on sellasia...

Mä oon huomannut sellasen, että mun työssäkäyvät kaverit valittaa, että ei oo rahaa ja sitten lähetään shoppailemaan visalla. Tiedä sitten kuinka järkevää sekään on.

Ja mä myös ite sorrun tohon, mutta yleisesti mulla on rahaa sellasiin normaaleihin menoihin kuten ruokaan, mut sit valitan että "ei oo yhtään rahaa" esim. shoppailuun :D

Nan kirjoitti...

Olen myös törmännyt tuollaisiin tyyppeihin, jotka valittavat rahattomuuttaan, vaikka tuhlaavatkin sitä ihan turhiin asioihin :( Jotenkin uskomatonta, en minä köyhinä aikoina ostanut mitään ylimääräistä, ensin maksettiin laskut ja sitten syötiin (jos syötiin, nälkäkin tuli välillä nimittäin tutuksi).

Minulla on se käsitys, että opiskelija ei saa sossusta mitään, vaikka laina olisi otettu ja henki olisi lähdössä. Toivon sinulle siis ihmismäistä kohtelua sen laitoksen kanssa!

Hehkuvainen kirjoitti...

Miisa: en kyllä ikinä hanki luottokorttia. En.

Nan: opiskelija voi saada toimeentulotukea, mutta vasta sitten kun lainakin on nostettu ja käytetty. Rahaa siis pitäisi saada. Tämä on minulle vahvistettu myös sossusta viime kesänä, kun olin sinne puhelinyhteydessä. Mutta minä uskon vasta kun näen. Eli peukkuja saa pitää.