21.10.2009

Ei laskuja, kiitos!


"Ei mainoksia, kiitos" on toiminut hyvin. Tänään Aamulehden jakaja oli jättänyt mainoksen, mutta muuten ei ole tullut mitään ylimääräistä. Tänään tuli myös puhelinlasku. Maksamisesta ei ikävä kyllä pääse eroon, mutta postiluukusta putoavasta laskusta pääsee.

Olen jo aikaa sitten siirtänyt nettiyhteyden laskutuksen sähköiseen muotoon. Se olikin ihan hyvä systeemi, kunnes aloin tarvita sossun palveluja. Sinnehän piti sitten lähettää kaikki mahdolliset liput ja laput, joten sähköisen laskun idea vähän katosi kun jouduin tulostamaan sen. Mutta nyt, kun en saa rahaa sossusta (opintotuki ja opintolaina saavat siis luvan riittää), en oikeastaan tarvitse paperilaskuja.

Niinpä poikkesin teleoperaattorini sivuilla ja vaihdoin tavallisen laskun sähköiseen laskuun. Se kävi varsin helposti, jäin kaipaamaan ainoastaan sitä että laskusta voisi tilata tekstiviestimuistutuksen. (Nettilaskun kohdalla se onnistuu, ja olen pitänyt siitä ominaisuudesta.)

Saunalahdella on tässä pieni kannustin: sähköinen lasku on ilmainen, tavallinen paperilasku maksaa 0,95 €. Lisäksi sivuilla muistutettiin siitä, että sähköiseen laskutukseen siirtyminen pienentää laskutuskustannuksia, jolloin puheluiden hinnat voidaan jatkossakin pitää alhaalla. Kuinka todennäköisesti laskutuksen säästöt sitten näkyvät tuotteiden hinnoissa, sitä en tiedä, mutta hyvältähän tuo kuulostaa.

Sähköisestä laskutuksesta on tehty vallan paljon tutkimuksiakin. Itellan tutkimuksen mukaan sähköisen kirjeen tuottamisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat noin 40 prosenttia pienemmät kuin perinteisen paperikirjeen. Ekonomi Jenni Koskinen arvioi tutkimuksessaan, että suomalaisten siirtyminen sähköiseen laskutukseen säästäisi vuositasolla jopa 2 miljoonaa puuta sekä mittavat määrät polttoainetta ja vettä. Tietoviikon sivuilta löytyy lisää vaikuttavia lukuja: täysin sähköiseen laskutukseen siirtyminen toisi suomalaisille organisaatioille noin 2,8 miljardin euron säästöt.

Mutta koska olen tällainen hidas jäärä kuin olen, en ihan purematta niele tätäkään asiaa. Onko sähköinen laskutus ihan oikeasti ekoteko ja kaikin puolin hyvä juttu?

Sain oikein tosissani etsiä, että löysin vastarannankiisken. Hannes Mäntyranta kritisoi artikkelissaan sitä, että sähkönkulutusta ja tietotekniikan kustannuksia ei oteta huomioon laskelmissa. "Vaikka sähköä ei voi nähdä, se tehdään jostakin, usein fossiilisista raaka-aineista, uraanista tai - puusta. Miksi puusta tehty paperi on paha, mutta sähkö hyvä?" Ihan hyvä kysymys.

Se on totta, että sähkönkulutus kasvaa, jos yritykset siirtyvät sähköiseen laskutukseen (olen pahoillani, tätä sanaparia tulee nyt toistettua tässä aika paljon). Tietoviikon artikkelissa se on kuitenkin WWF:n mukaan pienempi paha kuin paperilaskutus. Varsinkin jos verkkolaskun tarjoaja huolehtii siitä että hänen käytössään olevat laitteet ovat energiatehokkaita ja käytetty sähkö vihreää.

Suomen luonnonsuojeluliiton sivuilta löytyy mielestäni melko perusteellinen laskun maksamisen vaatimien luonnonvarojen kulutuslaskelma. Se tosin on tehty Britanniassa eikä Suomessa, mutta silti. Aika mielenkiintoinen laskelma, josta varmasti minua fiksummat ihmiset tajuavat jotain.

Uskon, että paperilaskuista luopuminen on ympäristön kannalta oikein hyvä juttu. Itsekkäänä ihmisenä mietin kuitenkin myös sitä, että onko se hyvä ja yksinkertainen juttu minun kannaltani.

Voin tunnustaa, että en täysin luota sähköisiin juttuihin. (Olenkohan sittenkin katsonut Terminatoria vähän liikaa...?) Aikaisemmin mainitsemani tekstiviestimuistutus oli tosiaankin hyvä juttu, sillä nettilaskuni oli jostain kumman syystä mennyt sähköpostissani roskien joukkoon. Näin ei ole käynyt koskaan aikaisemmin, mutta se pisti miettimään systeemin luotettavuutta.

Paperinen lasku on jollain tapaa luotettavampi. Sen tarkistaminenkin tuntuu jotenkin helpolta, ja veikkaan että verkkolaskun kohdalla voisi pienet virheet jäädä huomaamatta. Tosin sehän nyt on sitten ihan oma vika jos ei tarkista laskuaan kunnolla, oli se missä muodossa tahansa.

Netissä maksaminen ei minua (enää) arveluta. Nettipankissa minä olen paperilaskunikin maksanut, en ole käynyt pankin konttorissa maksuasioita hoitamassa enää vuosiin. Kun homma toimii, se toimii hienosti. Edut ovat tähän mennessä olleet merkittävät, eikä haittoja ole oikeastaan ollutkaan.

Netti ja puhelin laskutetaan tästä lähtien sähköisesti. Säännöllisiä laskuja tulee lisäksi sähkölaitokselta ja kahdelta eri vakuutusyhtiöltä muutamia kertoja vuodessa (mikäli en unohtanut listalta jotain). Tarkkailen, arvioin ja harkitsen tilannetta, ja ehkäpä sitten luovun kaikista mahdollisista paperilaskuista.

Kertokaapa oma mielipiteenne verkkolaskuista, minusta olisi mukava kuulla ajatuksenne aiheesta.

Ja loppukevennyksenä Pori Energian tiedote e-laskusta. Minusta kun oli jotenkin hauska tuo "tulosta sivu"-nappula tuossa tekstin alapuolella.

6 kommenttia:

Nan kirjoitti...

Minulle tulee vain yksi lasku suoraan verkkopankkiini, mutta se on tuntunut ihan hyvältä ratkaisulta. Ainoa ongelma on tosiaan siinä, että en välttämättä muista asiaa, jolloin laskun maksu myöhästyy huomaamattani. En nimittäin roiku verkkopankissa kovinkaan usein. En tiedä vielä, muutanko muita laskujani sähköiseksi... Paperisessa on nimittäin jotain luotettavampaa.

Tutulleni kävi erään verkkolaskun kanssa ikävästi. Hän muutti erään tahon laskutuksen paperisesta sähköiseksi. Lopputulos oli se, että ensimmäinen muutoksen jälkeen tullut lasku tuli perintätoimistolta - ensimmäistäkään oikeaa verkkolaskua ei siis ollut tullut.

Kyseinen yhtiö suhtautui tosi tylysti asiaan: "sähköinen laskutus ei kuulu meille", vaan sen hoitaa jokin muu taho, joka siis olisi vastuussa. Omituista asiakaspalvelua. No, tuttavani ei kainostele sanoa asioita suoraan, joten muutaman puhelun jälkeen alkoikin tulla jo parempaa palvelua.

Tämän tapauksen kuultuani suosittelen olemaan ainakin aluksi tosi tarkka siitä, että laskuja alkaa tulla. Ehtiihän sen ensimmäisen perintätoimiston laskun vielä hyvin maksaa (olikohan siinä aikaa peräti neljä päivää), mutta jos on vaikka matkoilla tai jotain, niin inhottavaksi voi mennä.

Päivänsäde kirjoitti...

Lähes kaikki laskuni on sähköisessä muodossa paria poikkeusta lukuunottamatta (ihan kiva), mutta nuo kaikki ovat suoraveloituksessa. Ja silloin kun siirryin tuohon sähköiseen systeemin niin muutamaan otteeseen jäi yksi (sama firma, eri lasku) maksamatta, mutta muistutus lasku tuli sitten paperisena. Onneks noi laskut sai muutettua niin et ne tulee nyt samassa köntässä. Tosin ne ei edelleenkään tuu mun siihen sähköpostiin jota käytän, enkä jaksa alkaa jonottaa tuon takia asiakaspalveluun. Ärsyttää vaan kun verkkopankin "postilaatikko" täyttyy tiliotteista joita ei tuu ees yleensä luettua, kun siellä tarvii käydä niin harvoin. Paperisena nuo tuli kyllä syynättyä.

Mulla ei yleensä nykyään ole minkäänlaista käsitystä siitä paljonko tilillä on rahaa (tai mitkä laskut ovat erääntymässä ennen seuraavaa tiliä) eli jotain hyötyä siitä, että joutuu vuokran maksaa käteisenä ja baarissa käyttää vaan käteistä. Tulee edes kerran kuussa nähtyä kuinka vähän siellä tilillä on.

Yamaba kirjoitti...

Kaikki maksupalveluun tai sähköiseksi, mikäli vain suinkin mahdollista. Paperiroinaa tulee koko ajan niin paljon, että sinne kasaan häviää helposti kuori tai kymmenen. Tai kuori sitten löytyy, avaan sen ja luen, mutta panen laskun johonkin pinoon, mistä se unohtuu. Niistä tulee sen jälkeen karhut, mikä käy kalliiksi.

Postilla on NetPosti -niminen palvelu, jonne laskut tulevat, ja Posti puolestaan ilmoittaa asiasta minulle sähköpostilla. Sieltä muistan ne aina maksaa, koska en deletoi muistutusta ennen kuin maksu on tehty. Se toimii. Paperin kanssa ei toimi mikään ilman aikaa ja koulutetun sihteerin mielenlaatua, kun paperivirta kasvaa tarpeeksi isoksi.

Hehkuvainen kirjoitti...

Nan: no juuri tuollaiset unohtamiset ja laskutuksen ongelmat minuakin hieman pelottaa. Pitää olla tarkkana, jotenkin tarkempana kuin paperilaskun kanssa. Pitää tosiaan kuulostella asiaa.

Päivänsäde: suoraveloitus on kyllä ihan näppärä homma. Mulla on ollut puhelinlasku sellaisena, mutta purin sopimuksen silloin kun oli rahan kanssa todella tiukkaa. Ihan siltä varalta siis, että olisin joutunut pyytämään maksuaikaa (onneksi en joutunut). Ihan ongelmaton tuo systeemi ei tosiaan ole, mutta melko toimiva kuitenkin.

Yamaba: minulle tulee kyllä niin vähän postia, etteivät laskut pääse hukkumaan :). Lisäksi mielenlaatuni lie sihteerimäinen, joskaan ei (vielä) koulutettu ;). NetPostista olenkin kuullut. Mukava kuulla, että se on sinulle sopiva juttu.

Miisa kirjoitti...

Mulla on muutama lasku suoravelotuksella, mutta niistäkin tuli paperilasku kotiin (miksi?) kunnes tajusin vaihtaa että laskun tiedot tulee pankin verkkosivuille. Muutama lasku tulee nettilaskuna ja sitten paperisena tulee sellasten firmojen laskut, jotka ei oo ite ehdottanu nettilaskuun siirtymistä (poislukien suoravelotuksessa olevat).

Mulla on tili op:ssä ja siellä ei oo palvelua (tai ainakaan en oo tajunnu) että tulis s-postiin laskun tiedot, pitää vaan muistaa säännöllisesti käydä nettipankissa kurkkimassa.

Mä yritän kyllä ajan kanssa muuttaa kaikki maholliset laskut nettilaskuiksi ja meille ei mainoksia saa jakaa (mua muuen rasittaa, että ainakin täällä pk-seudulla pizzamainokset jaetaan kiellosta huolimatta...). Me ei myöskään oteta ilmaisjakelulehtiä vastaan (mitkä kyllä kannattais välillä kun niistä saa tehtyä biojätepusseja ja meijän lehtiroskis on sellanen kuilu, ettei sieltäkään saa dyykattya).

Hehkuvainen kirjoitti...

Tuo nettipankin kyttääminen mua vähän jännittäis. Löysin netistä aika kasan ihmisiä, jotka taistelivat tuon pizzamainosongelman kanssa. Joku oli saanut roskatulvan loppumaan sillä kun oli laittanut oveensa kiellon turkiksi... :P