10.4.2016

Kirjeitä sodasta


"5.4.42
(01.40)

Sinä oma rakkaimpani.

Nyt on niin hiljainen yön hetki täällä edessäkin. Sodasta ei tiedä mitään. Laukaustakaan ei ammuta puolin eikä toisin. Hiljaista täällä on ollut koko ajankin. Vain tänään ja silloin heti ensimmäisenä päivänä ryssä ampui muutaman kymmentä kranaattia, mutta nekin menivät meistä monta sataa metriä kummallekin puolelle.

Me vain kaivamme päivisin suojavarustusta ja seuraamme kiertokaukoputkella ryssän liikkeitä. Nekin hiihtelevät kaikessa rauhassa omalla puolellaan ja me emme ammu ollenkaan.

Talvi ei täällä tunnu antavan ollenkaan perään. Nytkin on pakkasta aika tavalla, mutta tänne korsuun se ei kyllä vaikuta kun vaan kipinävahti pitää hiljaista tulta yllä koko yön. Minä olen nyt kipinävuorossa ja siksi kirjoitankin näin myöhään Sinulle."


Harmi että vintiltä löytyi vain Olavin kirjoittamia kirjeitä. Selvää kuitenkin on, että Inga kirjoitti yhtä ahkerasti takaisin. Olavi sai kotirintamalta kirjeiden lisäksi paketteja.

"6.4.42

Rakkaimmalleni.

Tämä on ollut oikein ilon päivä minulle. Puolenpäivän maissa tänne tuli eilinen posti ja se toi Sinun 31 päivä kirjoittamasi kirjeen. Nyt klo 14 jälkeen tulivat paketit ja minä sain Sinun 28 päivä lähettämäsi paketin ja sen sisällä olleen rakkaan kirjeesi. Inga rakkaimpani monet hellät suukkoset kiitokseksi niistä.

Lähetit taas minulle vehnäjauhojakin. Kyllä minulla nyt on plättijauhoja moneksi kertaa, sillä minulla on vielä vähän vanhojakin jäljellä. - - Tupakat tulivat myös hyvään aikaan, sillä minulla ei ollutkaan enää yhtään pölliä. Eilen sain kyllä ostaa kaksi pölliaskia, joten tupakkatilanteeni on taas viikoksi ratkaistu ja kyllä sitä taas saa ostaa varmasti täältä."


Kirjeitä kirjoitettiin ja odotettiin joka päivä. Inga on varmasti kotona rukoillut, että huomennakin tulisi Olavilta viesti. Että kaikki olisi kunnossa eikä ryssä ole saanut kranaatinheittimiään suunnattua kohdalle. Olavi on viettänyt kaiken liikenevän ajan Ingan kirjeitä lukien ja vastauksia kirjoittaen.

Postin sujuva ja nopea kuljettaminen on varmasti ollut sota-aikana valtava ponnistus. Jatkosodan aikana kenttäposti kuljetti 1040 miljoonaa postilähetystä. Hattu nousee.

Ei kommentteja: