25.6.2015

Mitä mieltä?


Tänään mielen päällä ovat kauppojen itsepalvelukassat.

Toisaalta ne ovat näppäriä, jos ostoksia on vähän. Siihenhän ne on tarkoitettukin, että pikkuostoksilla olevat voivat itse hoitaa rahastuksensa, jos jonossa seisominen ei innosta. Itsepalvelukassat ovat (ainakin Tampereen kaupoissa) selkeitä ja nopeita käyttää. Ne tasaavat ruuhkahuippuja eikä epäluuloisinkaan asiakas voi syyttää virheistä kuin itseään.

Mutta...

Itsepalvelukassoilla ei käy käteinen, eli ihmisiä pakotetaan hiljalleen kortilla maksamiseen. (Foliopipo päähän!) Itsepalvelukassan käyttäjä maksaa (ainakin toistaiseksi) tuotteista saman hinnan kuin henkilökohtaista asiakaspalvelua saava tavallisen kassan asiakas - onko se reilua? Vai maksaako asiakas ehkä sittenkin vähemmän kuin pitäisi eli lisäävätkö itsepalvelukassat varkauksia?

Vielä vuonna 2013 S-marketin ketjujohtaja Mikko Rauhanen vakuutti, ettei itsepalvelukassojen lisääntyminen vähennä henkilökunnan tarvetta. Vaan kuinkahan on? Viekö liian omatoiminen asiakaskunta työpaikkoja?

Mitä mieltä olet? Ovatko itsepalvelukassat hyvä vai huono juttu?

3 kommenttia:

Menninkäinen kirjoitti...

En ole kokeillut. En uskalla. Joku siinä kuitenkin menee pieleen.

En usko, että työpaikkoja menetetään itsepalvelukassoilla. Vanhemmat ihmiset, paljon ostavat ja ulkomaalaiset (millä kielellä kassat pelaa?) menevät varmaan mieluummin kassatäti-kassalle. Minä menisin.

Samaan suuntaan mennään lentoasemilla, kun lähtöselvitys pitääkin tehdä itse automaatilla. Siellä se ei ole aina edes vaihtoehto, vaan ainoa vaihtoehto. Minä teettäisin sen mieluummin lentokenttävirkailijalla, etten vahingossa lähtöselvitä itseäni (tai laukkujani) Timbuktuun.

Hompsan Tuusa kirjoitti...

Muutamia kertoja olen kokeillut. Ihan näppärähän se oli, toisaalta. Mutta kyllä mä mieluummin sen ihmiskontaktin siihen haluan!!
Ja koko ajanhan sekin kehittyy, ja ihmiset uskaltautuu niitä käyttämään. Ja jotenkin tulee kyllä ajatus, että isosti käytettynä tuo vie jonkun työpaikan.
Mielummin jonotan ja toimin ihmisen kanssa.

Hehkuvainen kirjoitti...

Menninkäinen: muistaakseni kassat palvelevat suomen lisäksi ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Saattoi siinä olla kyllä muitakin kielivalintoja, en muista.

Hompsan Tuusa: olen samoilla linjoilla teidän kanssa siitä, että ihmiskassa ja -kontakti on tärkeä juttu, vaikkei siinä mitään kovin kummoista kommunikointia tapahtuisikaan. Joillekin oikeasti syrjäytyneille voi kaupan kassa olla ainoa ihminen, jonka kanssa keskustelee, edes sen pari sanaa. Olemme jo tehneet siirtymän maatalousyhteiskunnasta teollisuusyhteiskunnan kautta palveluyhteiskunnaksi, mutta jos palvelua vähennetään niin mitä tulee seuraavaksi...?