11.4.2015

Kevätsiivous


Siivosin puhelimeni. Yhteystiedoissa oli hämmentävän paljon nimiä, joista minulla ei ollut mitään muistikuvia. Poistin kaikki sellaiset nimet, joita en tunnistanut, sillä arvelen etten tule tarvitsemaan niitä. Vaikka olisihan se yhdenlaista lauantai-illan viihdettä, että soittelisi kaikkiin niihin numeroihin ja kyselisi että missä yhteyksissä ollaan joskus tunnettu sen verran että numero on tullut tallennettua. (Näen jo itseni 80-vuotiaana dementikkona harrastamassa juuri tätä.)

Siivouksen yhteydessä kirjoitin kaikkien tuttujen puhelinnumerot paperille. Minulla on jo pitkään ollut tapana säilyttää numeroita myös paperilla, mutta välillä on hyvä päivittää sitäkin dokumenttia. Vaikka puhelimeni katoaisi, minulla on kaikki tärkeät yhteystiedot tallella. Paperi on ehkä vähän vanhanaikainen väline, mutta luotan siihen.

Onko sinulla puhelinluettelostasi varmuuskopiota? Onko se paperilla vai pilvessä? Ja onko siellä ihmisiä, joita et muista tuntevasi? Voisiko joku tunnustaa, niin en tuntisi itseäni yksin muistisairaaksi...

6 kommenttia:

Mrs.Marple kirjoitti...

Pidän yllä osoitekirjaa paperilla, siellä on nekin osoitteet joita tarvitaan vain jouluna. Kyllähän sekin on hukassa aina kun sitä tarvitaan, pitäisköhän ryhtyä kirjoittamaan tussilla keittiön seinään?

Puhelimeen olen kauan aikaa jo laittanut kontekstin että mistä tunnetaan, esim "Maija Matin äiti Makkonen" tai "Antti Autonkorjaaja Asikainen". Helpompi muistaa kuin vain nimestä. Toki puhelimen osoitekirja vaatii silloin tällöin siivousta.

Paperiversion lisäksi mulla on varmuuskopio tietokoneella ja aikakoneessa (omenaa koko sarja puhelimesta alkaen - yhteensopivia).

Menninkäinen kirjoitti...

Mä mitään varmuuskopioita tartte... (kuuluisat viimeiset sanat...)

Onhan siellä kaikkia outouksia, kun joskus selaa nimiä. Voiko sitä muuten sanoa varmuuskopioksi, jos ne nimet ja numerot on myös meidän kakkoskännyssä?

Urpo Turpo kirjoitti...

Hyvähän se on ottaa numerot ylös silloin tällöin. Minä olen naputellut vanhasta kalikastani numerot tietokoneelle tiedostoon, josta sitten aika ajoin otetaan varmuuskopioita.

Muistan kaikkien numerojen ihmiset. Tosin se selittyy ehkä sillä, että puhelimeeni ei juurikaan tule uusia numeroita ja niistä puhelimessa olevistakin numeroista voisi varmaan poistaa reilusti yli puolet ilman kovin suuria vahinkoja.

Kukkahattuneiti kirjoitti...

Meikäläisellä on semmoinen "vanhanaikainen" osoitemuistio, missä on joulukortti-sukulaisten osoitteet ja numerot, ja myös lähipiirin. Lompakossa on myös siskon ja lähimmän kaverin puhelinnumero paperilapulla, jos vaikka kännykkä katoaisi ja tarvitisi saada nopeasti yhteys. Toisaalta, voisi se lompakkokin kadota samalla... Olen myös laittanut ICE-koodit kännyyn ja lompsaan heidän nimien yhteyteen.

Mustikkamaa kirjoitti...

Mulla on osoitekirja vain puhelimessa. Kun puhelin katosi jokunen vuosi sitten, lähti ylimääräiset numerot aika kätevästi (tosin kyllä kaikki muukin..).

Nyt on kevätsiivous meneillään kämpässä, kun muutto edessä. Huh ja aargh tätä tavaran paljoutta (ahdistaa). Vielä kun nykyisen ja tulevan kämpän välillä on n.70km. Oon hyvin huojentunut sitten kun tavaraa on karsittu ja muutto ohi!

Hehkuvainen kirjoitti...

Mrs.Marple: tuo kontekstin tallentaminen on kyllä fiksua, jos numeroita on paljon. Mää olin tallentanut yhden numeron nimellä "Asiakaspalvelu". Ei ollut sitten järki riittänyt tallentamaan että minkä firman asiakaspalvelu on kyseessä... En soittanut kysyäkseni.

Menninkäinen: no onhan se tietynlainen varmuuskopio että nimet ja numerot on sentään jossain toisaallakin tallessa.

Urpo Turpo: pohdiskelin myös numeroiden tallentamista tietokoneelle, mutta kynä kävi niin luontevasti käteen että käytin sitä.

Kukkahattuneiti: mulla on myös oikea paperinen osoitemuistio ja se on käytössä toisinaan muutoinkin kuin jouluna. ICE-koodi on mullakin kännykässä käytössä.

Mustikkamaa: haa, saan siis kohta päivittää uuden osoitteesi muistiooni! :D Mulla ei ole kännyköihin luottoa ainoana tallennusvälineenä, enkä ole tallentanut ainuttakaan sähköposti- tai kotiosoitetta puhelimeeni. Tsemppiä muuttopuuhiin!