14.5.2014

Kuori


Jouduin sumuun joskus viime vuoden puolella, enkä ole vieläkään päässyt sieltä pois. Tilitoimistoissa tämä tila tunnetaan luultavasti kirjanpitäjän kevätkoomana. Alkuvuodesta kirjanpitäjää vaivaa paha putkinäkö ja valikoiva kuulo - jos asia ei liity asiakkaiden tilinpäätöksiin tai veroilmoituksiin, sitä asiaa ei huomata. Ei ehdi, ei pysty, ei jaksa.

Meillä tosin oli töissä nyt poikkeuksellisen raskas kevät ikävien sattumusten johdosta, vahvuudesta oli pois pari hyvää tekijää ja se tarkoitti kaaosta kaikille muille. Työstressin päälle tullut muuttostressi vei minusta viimeisetkin mehut.

Nyt, kun muu maailma alkaa taas näkyä ja kuulua, ei minulla ole energiaa nauttia siitä. Ei edes kivoista asioista, mikä on tietysti sääli. Jaksan innostua vain nukkumisesta. Voisin kääriytyä hiljaisuuteen ja koteloitua. Voimani riittävät peruselintoimintojen ylläpitämiseen, mutta tunnen olevani vain kuori.

En ole masentunut, mutta olen iloton. Kovasti stressaantuneena vaikutin varmasti eläväisemmältä, koska ihoni alla kihisi ja kuhisi. Onneksi levoton seinille kiipeily on loppunut. "Taistele tai pakene" -vaihe on ohitettu, nyt jäljellä on nääntymys.

En ole mikään ääneennauraja yleensäkään, mutta nyt ei hihitytä edes sisäisesti. Olen aika tylsää seuraa, jos minut seuraksi saa. Olen ollut kuukausikaupalla keskittymiskyvytön, ärtyisä ja vakava. Nyt olen vaisu, voimaton ja hiukan sekava. Täysin intohimoton ja hitaanlainen.

Yritän juurtua ja antaa voiman kerääntyä takaisin kehooni.

5 kommenttia:

Menninkäinen kirjoitti...

Saat muuttohässäkän mielestäsi ohi ja koulupäivät, niin sitten pidät pari löllöpäivää. Nukut niin paljon, kuin tarvii ja annat itsellesi luvan lötkiä. Ulkoilua sopivasti ja omaan tahtiin, se antaa energiaa. Koska kuten sanoit, et ole iloton, olet vaan pausella...

PLAY! :)

mustikkamaa kirjoitti...

Mulla on ihan samanlainen olo ollut jonkin aikaa. Liiallinen stressi normi kevätväsymyksen kylkeen ei oo hyvä. Välillä unohdan mitä oon tekemässä tai sanomassa, pahimmillaan unohdan hetkeksi missä oon, mikä vuodenaika on tai miten pääsee bussista pois. Pitäisköhän huolestua...

Hehkuvainen kirjoitti...

Menninkäinen: kuten sanoin, olen iloton. (Kuulostaa palindromin osalta.) Voi olla että tarvii useamman kuin pari löllöpäivää.

Mustikkamaa: ei kannata huolestua niin että stressi lisääntyisi. Mutta eihän se hyvä juttu ole että pää tulee puoli metriä muun kropan jäljessä.

Menninkäinen kirjoitti...

Lukihäriö (vai kirjoitus-) siis ymmärsin mitä tarkoitit. Olet iloton, mutta et surullinen. Eikö?

Hehkuvainen kirjoitti...

Juuri näin.