2.5.2014

Ihmiskoe


Muutto on hyvä hetki tehdä luopumisia. Joskus luopumiset tapahtuvat suunnittelematta.

Pakkasin antiperspiranttini muuttolaatikkoon kolme viikkoa sitten, enkä ole vieläkään ottanut sitä takaisin käyttöön. (En myöskään ole ostanut uutta.) Ensin en ehtinyt, sitten en viitsinyt. Ja nyt minua on alkanut jo kiinnostaa, että kuinka kauan mahdan pärjätä ilman.

En usko kuuluvani niihin onnellisiin, joiden hiki ei haise, vaikka korvavaikkuni onkin kuivaa. Reilu vuosi sitten Hesarissa oli artikkeli märkävaikkuisista haisuleista ja hajuttomista kuivan vaikun tuottajista. En pidä tätä jakoa ihan täysin pätevänä. Minulla on esittää sitä vastaan haisevia todisteita - varsinkin ajalta jolloin käytin joka päivä antiperspiranttia.

Yllätyksekseni en ole ollut mitenkään pulassa hikeni kanssa. Pesen kainalot joka päivä ja paitaa olen vaihtanut suunnilleen joka toinen päivä. Se on tuntunut riittävän ainakin tässä normipuuhailussa, olo on sopivan hajuton. Olen aina käyttänyt hyvin miedosti hajustettuja antiperspirantteja, joten kainaloni eivät tavallisestikaan ole tuoksuneet kukkasilta vaan aika lailla itseltäni.

Kylkiä pitkin ei valu Niagara eikä muutenkaan tunnu omituiselta, vaan aika hyvältä. En havaitse oikeastaan mitään eroa entiseen. Olisiko sittenkin niin, että olen käyttänyt antiperspiranttia enemmän tavan kuin tarpeen vuoksi?

Luultavasti kaipaan purkkiraikkautta viimeistään ensimmäisten oikeiden hellekelien iskiessä. Onneksi voin sitten ottaa mömmöt käyttöön. Mutta juuri nyt tuntuu hyvältä olla ilman. Eikä ollenkaan haittaa se, että tässä kokeessa kehoni kemikaalikuorma kevenee.

Jos törmätään kaupungilla niin sopii tulla haistelemaan. Saa sanoa jos löyhkään.

3 kommenttia:

Nan kirjoitti...

Olin jonkin aikaa käyttämättä antiperspirantteja ja se toimi enimmäkseen tosi hyvin. Alkuun oli hajun kanssa ongelmaa, mutta jotenkin tilanne tasaantui hyväksi. Nyt olen sitten taas liukunut niiden käyttäjäksi... Ongelma oli oikeastaan jännittävät tilanteet, jotka laittavat kainalot löyhkäämään. Normaalisti ongelmaa ei ole. Nyt kun olen yrittänyt pitää taukoa antiperspiranteista, hajua on taas puskenut pintaan. No, itselleni tärkeä oivallus on ollut ainakin se, että ei antiperspiranttia tarvitse joka päivä käyttää. Laitan muutaman päivän välein, jos töissä käyn, ja silloinkin jotain mietoa. Kuulostaa hyvältä, että pärjäät ilman. Kyllä kemikaalikuorman vähentäminen on hyvä asia :)

Mrs.Marple kirjoitti...

Neitsytkookosöljy on voittamaton deodoranttina.

Hehkuvainen kirjoitti...

Nan: mulla tuntuu vaihtelevan sekä hikoilun määrä että hien hajun määrä, tuntuu siltä että kuukautisten aikaan haisee toisinaan enemmän. Jatkan kokeilua! Rohkaisevaa kuulla, että sinulla on toiminut ainakin pääosin.

Mrs.Marple: ehkä, jos sietää kookoksen hajua kainaloissa :/. Suhtaudun perin epäilevästi, koska kookoksen haju öklöttää välillä.