5.2.2014

Housujen alla


Tuulia pohdiskeli blogissaan sitä, milloin tekstiili on tullut tiensä päähän. Minulla on suunnilleen samanlainen suhtautuminen tekstiileihin kuin Tuulialla, eli vaate kiertää mahdollisuuksien mukaan siististä käytöstä vähemmän siistiin arkikäyttöön ja siitä vielä erikseen arkikäytön alalajiin kotikäyttöön tai jopa rönttövaatteeksi (tarkoittaa remontti- ja mökkivaatetta).

Osui vain tuo Tuulian kirjoitus hyvään aikaan, kun juuri naureskelin meidän kotivaatteidemme kamaluutta. Minulla on yhdet pitkät kalsarit, joita voi sanoa jo kammotuksiksi. Käytän niitä tosin myös kodin ulkopuolella, kun eihän sitä kukaan tiedä minkälaiset hirvitykset minulla on päällyshousujen alla. (Paitsi nyt te tiedätte.)

Kalsareideni vyötärökuminauha on aikaa sitten lörpsähtänyt muodottomaksi, joten ne pysyvät ylhäällä lähinnä päällyshousujen ja tahdonvoiman avulla. Kalsareiden persaus on täynnä sitä valkoista näyhtää, joka syntyy siitä kun elastaani tai muu sellainen katkeilee. Näkyy erityisen hyvin mustassa kankaassa. Tai siis näkyy siinä kohden missä ei ole reikiä. Kalsongit ovat pääosin ehjät, mutta niistä löytyy pari kohtuullisen kokoista reikää haaruksista. Oikein mallikappaleet siis. Vaan edelleen ovat vakituisessa käytössä.

Mies taas luopui vihdoin gigolopaidastaan, jota on käyttänyt (onneksi) ainoastaan kotona. Viininpunaista silkkikauluspaitaa sanottiin gigolopaidaksi, koska jotenkin siitä vain tuli sellainen gigolofiilis välittömästi. Siinä missä tyylitietoinen hienostorouva pukeutuisi kotona kashmirvillaiseen lukunuttuun, mies veti ylleen jokseenkin järkyttävän gigolopaitansa kun pelkkä T-paita oli liian viileä mutta paksumpi pitkähihainen taas liian kuuma.

Gigolopaita lensi roskiin vasta kun sen helma oli repeytynyt ja toisessa hihassa oli uuniperunan mentävä reikä. En jää kaipaamaan kyseistä vaatetta. Se oli ehkä joskus tyylikäs ja sopiva paita, mutta ei enää tällä vuosituhannella.

10 kommenttia:

Menninkäinen kirjoitti...

Hetkinen.... Noi sun kuvaamat kalsarit on mun! Nää oot nyysiny ne! :)

Mulla se viimeinen askel on se "laitanko roskiin vai saisko tästä sittenkin askarreltua jotain uutta...?"

Nan kirjoitti...

Minä olen kylmästi heittänyt nyt pois tuollaisia kauheita rättejä (eli entisiä vaatteita) :) Aiemmin olen pyrkinyt käyttämään vaatteita loppuun asti (ja se on näkynyt), mutta nyt on tullut jokin raja tuohonkin: en vain halua laittaa päälleni mitään kauheaa ja/tai epämukavaa. Olen ajatellut, että ehkä vaatteissa voisi panostaa määrän sijaan laatuun, kotivaatteissakin. Eli nuo kotivaatteetkin voisi olla jotain suht siedettävää. No, on ne silti minulla vielä perus t-paitoja ja gollegehousuja, mutta ei mitään reikäsiä, liian venyneitä tms :)

Hehkuvainen kirjoitti...

Menninkäinen: mietin usein itsekin askartelukäytön mahdollisuutta, ja yleensä ainakin otan talteen kaikki napit ja toimivat vetoketjut. Vaan joskus ei vaan jaksa, kun materiaali ei inspiroi mitenkään :P.

Nan: olen ajatellut ihan samaa; kotivaatteetkin saisivat olla kivat, sen sijaan että ne ovat kamalat :D. Tästäkin näkökulmasta ajattelin kirjoittaa joskus.

Anneli kirjoitti...

Kiva kirjoitus.
Juuri tuossa viikolla nauroin miehelleni. Katso nyt mitä minulla on kotona päälläni ja kaapit pursuu kaikkea neuletta.
Mutta kun en missään käy, vaan jatkan lomailua, niin siellä ne säästyy.
Lökärit ja retkupaita, ne on niin hyvät :)

Hehkuvainen kirjoitti...

Sinulla onkin niitä neuleita jo niin paljon, että voisit hyvin pitkään pitää joka päivä eri vaatetta. Lökärit on hyvät, niissä rentoutuu mukavasti ;).

Mrs.Marple kirjoitti...

Mun on pitäny tänä talvena ostaa uudet pitkät kalsarit, että ois ees yhdet ehjät. En oo ehtiny, löytäny enkä malttanu. Joten koko talvi kuljettu reiällisissä.

Hehkuvainen kirjoitti...

Heh, vähän sama fiilis. Kun ei ole ihan pakko ostaa uusia, ei jaksa vaivautua. Tammikuun lähivaatehaasteen ansiosta sentään tiedän että sitten kun kalsariostoksille lähden niin ostan Tam-Silkin kalsarit.

Heli kirjoitti...

Joku tuolla mainitsi, että olet nyysinyt hänen kalsarinsa. No, sun mies on sen sijaan nyysinyt mun miehen paidan!! Tai siis mä olen sen meiltä heivannut jo ajat sitten, mut ehkä se sit joutuikin teille silloin?? Kuvaus ainakin vastaa sitä aivan täysin. Ja meillä sen nimi oli sutenööripaita... =D

Hehkuvainen kirjoitti...

Sutenööripaita :D! Sen täytyy olla sama vaate :D.

Heli kirjoitti...

Niin täytyy! =D