15.12.2013

"Auditoitu. Hylätty."


Minua ärsyttää nykyisestäkin naamarasvapurkista löytyvä teksti "dermatologisesti testattu". Testattu ehkä on, mutta sitä ei kerrota millaisia tuloksia saatiin. "Dermatologisesti testattu. Iho kuoriutui irti." "Dermatologisesti testattu. Vakavia, mutta ei pysyviä vaurioita."

Samanlaista vinkulointia harrastaa Marimekko, joka sai Finnwatchin raportissa moitteita. Kansainvälisen BSCI-järjestelmän tarkoitus on parantaa riskimaiden työoloja kansainvälisten sopimusten tasolle, ja Marimekko kertoo että yrityksen molemmat thaimaalaiset lasi- ja keramiikkatuotteita tuottavat alihankkijat on auditoitu BSCIn vaatimusten mukaisesti.

Hieno homma. Sitä vaan ei kerrottu, että Marimekolle lasituotteita Thaimaassa tuottava tehdas ei ollut läpäissyt auditointia.

Hävetkää. Oikeasti.

4 kommenttia:

Urpo Turpo kirjoitti...

Niinpä niin. Olennaista ei ole mitä kerrotaan vaan mitä jätetään kertomatta.

Salla kirjoitti...

Njaa... Siksikö siis koulussakin voi joistain aineista ottaa arvosanan sijasta merkinnän "suoritettu". Varsinainen totuus eli suorituksen taso jää siis hämärän peittoon. Totuuden salailua opetellaan siis jo peruskoulusta alkaen...

Rhia kirjoitti...

Tätä harrastetaan kyllä tosi paljon. Helppo pikku jippo vedättää ihmisiä. Tulee heti luotettavampi fiilis, eikä monikaan tule ajatelleeksi että mikä sitten oli testin lopullinen tulos.
Kosmetiikassa erityisesti harrastetaan tätä. Oletko huomannut miten monet tuotteet luovat mielikuvaa turvallisuudesta tekstillä "allergialiiton testaama". Tuollainen markkinointi on aivan yhtä totuudenmukaista kuin vaikka se että tuotteen nimi on mineraalimeikki, ja sitten tuotteessa on mineraalia 10%, tai avokado-dippi ja avokadoa on dipissä vain nimellinen määrä. Se on kai tätä nykypäivää. Ihmiset edelleen sokeasti luottavat siihen että kirjallinen informaatio on totuus.

Hehkuvainen kirjoitti...

Urpo Turpo: näin juuri.

Salla: vastustan suuresti näitä hämääviä merkintöjä - paitsi silloin kun pärjään huonosti enkä tahdo heikkoa arvosanaa pilaamaan kiitettävien hienoa riviä ;D.

Rhia: tuota "allergialiiton testaama" käytetään todella paljon. Tai vastaavia merkintöjä, kuten "testattu ihotautilääkärin valvonnassa". Wau, on varmasti hyvä tuote!

Markkinointi on aina mielikuvamarkkinointia. Pitää oppia näkemään tekstien taakse, ettei tule vedätetyksi.