19.7.2013

Ikinä en pese tätä kättä


En saa kertoa ketä meillä on asiakkaina, mutta jos saisin kertoa niin tänään kertoisin. Jos voisin, niin nyt lesottaisin. Oli jotenkin vaikeaa pitää naama peruslukemilla ja jutut asiallisina, kun edessä istui niin iso nimi. Vaan samalla tapaa pitää suhtautua jokaiseen asiakkaaseen ja olla kaikkien luottamuksen arvoinen, ei auta intoilla.

Luottamus on tärkeä asia, oli asiakas mitä kokoluokkaa hyvänsä. Meille kerrotaan asioita, joita ei välttämättä tiedä kukaan muu kuin yrittäjä itse. Kaikenlaisen tiedon käsittely on niin olennainen ja jokapäiväinen osa työtä, että välillä unohtuu se miten henkilökohtaisista ja tärkeistä asioista on kyse. Jokaiselle yrittäjälle se oma firma on tärkein, ja minun pitäisi olla niin kuin jokaisen asiakkaan firma olisi minullekin se tärkein.

Olen vasta urani alussa, eikä pöydälleni ole tullut suuria henkilökohtaisia tragedioita. Minun asiakkaaltani on kuollut vain koira, ei sentään yrittäjäpuoliso niin kuin kollegan asiakkaalta. Mutta kyllä se koiran kuolemakin käsiteltiin sairastumisen ensioireista hautajaismenoihin saakka, kun se asiakkaalle tärkeää oli ja hän halusi kertoa. Vaikka voisi äkisti kuvitella ettei koiran kuolema mitenkään vaikuta kirjanpitoon, niin kyllä se voi vaikuttaa. Niin oli koira rakas, että sen kuolema sai yrittäjän pois tolaltaan ja sillä selittyy se että paperihommat ovat unohtuneet täysin. Yrittäjäkin on vain ihminen.

Asiakkaisiin tutustumisessa menee oma aikansa kun puolin ja toisin mietitään että kuinka tuttavallisia halutaan ja voidaan olla. Aika herkkää hommaa tämä välillä on. Monipuolista ja mielenkiintoista.

Mutta on silti ihan huippuhienoa, että ensi viikon olen lomalla.

2 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Tuo on tärkeää muistaa asiakaspalveluammatissa, että työhön ei saa leipääntyä niin, ettei muista, että jokaiselle asiakkaalle hänen oma asiansa on kaikkein tärkein. Vaikka itse tekee samoja juttuja päivästä toiseen, yrittäjälle joku asia voi tulla eteen ihan uutena tai vain kerran elämässä. Ja tärkeintä ainakin asianajotoimistossa oli, että asiakkaita ei moikattu kaupungilla, ellei asiakas tehnyt sitä ensin.
Hyvää lomaa!

Hehkuvainen kirjoitti...

Onkohan sellaista työtä olemassakaan, jossa nämä asiat olisivat eri tavalla...? En ole onneksi juurikaan törmäillyt asiakkaisiini kaupungilla. Mutta jos törmäisin, en kyllä menisi tekemään itseäni tykö :D.