11.1.2013

Jännempi jännä


Varoitus: seuraava postaus sisältää sukupuoliyleistystä. Saatat tuntea erimielisyyttä.

Olen kirjoittanut ennenkin siitä, kuinka Y-kromosomi ilmeisesti sokeuttaa miehen osittain. Ehkä tämä johtuu siitä, että Y-kromosomi on hurjasti paljon pienempi kuin X-kromosomi eikä sisällä samaa määrää geenejä. Ilmeisesti juuri se leivänmurusten ja sormenjälkien rekisteröimisen geeni on jäänyt sitten pois kun ei mahtunut kromosomiin.

Tänään voin jälleen kertoa loistavan esimerkin tästä miehen kromosomivammasta. Olin pyyhkimässä vessan peilikaappia, kun mies tuli vasta vaihdettu keittiöpyyhe kädessään kysymään minulta olinko jo ehtinyt vaihtaa pyyhkeen.

Hiukan minua järkytti jo se, ettei mies ilmeisesti pystynyt päättelemään oliko hänellä kädessään likainen vai puhdas pyyhe. Järkytti myös se, ettei mies selvästikään muistanut kuinka olin puolisen tuntia aiemmin hänen nähtensä hakenut puhtaan pyyhkeen liinavaatekaapista ja vaihtanut sen keittiön koukkuun likaisen tilalle. Minun oli aivan pakko kysyä mieheltä etteikö hän todellakaan muista minkä näköiseen pyyhkeeseen on viimeiset kaksi viikkoa pyyhkinyt kätensä. Ei muistanut.

Mies ei huomaa valkoisen pyyhkeen vaihtumista keltaruutuiseen. Hänelle riittää se, että koukussa on pyyhe (hän huomaisi kyllä sen jos sitä ei olisi). Pyyhe on hyvä esimerkki siitä, kuinka heikosti mies rekisteröi ympäristössään tapahtuvia asioita ja minun puuhastelujani. Voi olla että pyyhkeen vaihtuminen olisi huomattu paremmin, jos olisin tehnyt asiasta Facebook-päivityksen.

On kyllä merkillinen eläin tuo miesihminen! *pus pus*

5 kommenttia:

Salla kirjoitti...

Mussa on valmistusvika, koska taidan olla täynnä mieskromosomeja... =P

Anneli kirjoitti...

Ihan kuin olisit meidän kaksilahkeisesta kirjoittanut :)

Anonyymi kirjoitti...

Ignorance is bliss. Joskus kaipaan enemmänkin tuonkaltaisen huomaamattomuuden siunauksellisia sivuvaikutuksia.

Mustikkamaa kirjoitti...

Joo, mäkin taidan olla pitkälti mies :P...

Hehkuvainen kirjoitti...

Salla: eikös aivojen sukupuolitestin perusteella teillä ollut A:lla feminiinisemmät aivot kuin teikäläisellä... niin että onhan jonkun oltava isäntä talossa ;D.

Anneli: otan osaa :P.

Anonyymi: voi et arvaakaan miten kateellinen välillä olen miehelle, kun se tosiaan kykenee olemaan välittämättä pikkuasioista!

Mustikkamaa: sä ehkä keskityt olennaiseen - niin kuin minun mieheni :).