13.1.2013

Ihan itte


Nyt se on viimein valmis. Se on ensimmäinen neuletakki, jonka olen tehnyt ylhäältä alas (siis neulomissuunta kauluksesta helmaan) ilman ohjetta, ihan omasta päästä säveltänyt sitä mukaa kun tein. Yllättävän hyvä tuli! Ihan umpisurkea on sen sijaan tämä kuva, jalustankin kanssa sain pelkkää suttua aikaan.


Takki on täysin saumaton. Se on myös laatikkomallinen, koska en tehnyt vartalo-osaan mitään muotoiluja. Hihoissa on pienet pitsikuviot ja helmassa pykäreunainen käänne. Tässä kuvassa näkyy paremmin tuo värityskin, se on tummahko sekoitus viiniä ja luumua.


Mallailin takkiin kaikkia mahdollisia kiinnityssysteemejä (nyöriä, vetoketjua, hakasia, nappeja, solkia), mutta en sitten ollut oikein tyytyväinen mihinkään joten jätin lopulta etuosan täysin avonaiseksi. Ompelin reunaan samettinauhan, jottei ohut neulereuna liekottaisi. Nyt se pysyykin jämptisti oikeassa mitassa. Nauhan väri on silmiinpistävä, olisi sittenkin pitänyt ehkä ottaa se astetta sinisempi. Mutta kun takki on muuten todella yksikertainen, ehkä siinä saa olla tuollainen vähän erikoinen yksityiskohta (seli seli).


Käyttämäni langat ovat kirpputorilöytö monien vuosien takaa. Lanka on uskoakseni koneneulontaan tarkoitettua ja todella ohutta, joten neuloin sitä kaksinkertaisena - toinen lanka sinertävää ja toinen punertavaa. Langan koostumuksesta minulla ei ole mitään hajua, mutta se on kevyttä (takki painaa vain 179 grammaa) ja lämmintä. Ja sen verran pörröistä, että purkamisesta ei tule mitään.

Koska harjoittelukappaleesta tuli näin hyvä, uskaltaudun ehkä jatkossakin tekemään neuleita ilman ohjeita.

5 kommenttia:

Anneli kirjoitti...

Todella kaunis ja sopii hoikkaan varteesi upeasti.
Minäkin olen tehnyt tuollaisista langoista, ja niistä saa siistiä ja kevyttä jälkeä :)
Voit olla ylpeä itsestäsi !!!

HootHoot kirjoitti...

Kaunis takki! Olen kyllä kateellinen kun pystyt tuosta vain luomaan ilman ohjetta neuletakin! Minä tarvitsen ohjeen melkein lapaseenkin... Sukista puhumattakaan :D

Sari kirjoitti...

Todella kaunis neuletakki! Ihailen aina kaikkia, jotka pystyvät tekemään mitä tahansa hommia ilman mallia. Minä tarvitsen aina tiukasti mallin, jota noudatan. Toisaalta on sitten taas niitäkin henkilöitä, jotka eivät osaa lukea malleja, joten kaikkia meitä tarvitaan.

Mustikkamaa kirjoitti...

Kätsy tytsy käsistään! Mä oon jopa niin hyvä neulomisen kanssa etten osaa ees villasukkia tai lapasia... Joskus toivois että osais niin ei tarvis aina äitiltä pyytää uusia lapasia, säärystimiä, villasukkia, mitä milloinkin :D. Ompelukone mulla sentään on, mutta sekin on rikki...

Hehkuvainen kirjoitti...

Kiitos kovasti kehuista :). Sukkiin ja lapasiin mää tarvitsen aina ohjeen. Nehän ne vaikeita neuleita on, kun pienetkin virheet näkyvät heti. Tässä olisi saanut mennä monta silmukkaa sinne tänne, eikä olisi pidettävyyteen tai juuri ulkonäköönkään kovin paljoa vaikuttanut.