24.12.2012

Pieniä askelia


Kävin reilu viikko sitten ensimmäistä kertaa ravintoterapeutin juttusilla. Se oli mielestäni hyvä tapaaminen, vaikkei mitään kovin ihmeellistä tapahtunutkaan. Vein hänelle tiedot sairasteluni historiasta ja kävimme läpi sekä vanhoja että uusia käänteitä asiassa.

Hän antoi minulle muutamia yleisiä ohjeita ja ruokapäiväkirjan, jota sitten täytin neljä päivää hyvin tarkasti. Enkä yhtään kaunistellut, vaan kirjoitin juuri niin kuin asiat ovat. Enkä mitenkään muuttanut syömistäni, vaan söin juuri niin kuin ennenkin. Näin neljän päivän muistiinpanot kuvaavat mielestäni oikeinkin todenmukaisesti sitä, mitä ja miten olen viime vuosien aikana syönyt.

Tammikuun puolessa välissä on seuraava aika, ja silloin käymme sitten tarkemmin läpi näitä ruokajuttuja. Siihen mennessä terapeutti on varmasti myös ehtinyt tutustua antamaani aineistoon ja muodostanut ajatuksen siitä kuinka minua parhaiten voisi auttaa.

Ensimmäisen käynnin parasta antia oli se, että tunsin tulleeni ymmärretyksi. Pelkäsin hiukan että vastassani olisi joku überhörhö joka pistäisi minut heti tekemään massiivisen ruokaremontin (johon en missään nimessä kykenisi tässä vaiheessa). Oli helpotus havaita, ettei mitään painostusta, tuomitsemista tai vaatimuksia ollut ilmassa, vaan terapeutti korosti sitä että edetään ihan rauhallisesti ja ilman stressiä.

Ennen kuin voimme käydä testailemaan eri ruoka-aineiden vaikutusta, on tilanne vatsassa saatava rauhoittumaan ja homma jotenkin stabiiliksi. Terapeutti oli hyvin tyytyväinen, ettei elintavoissani noin yleensä ottaen ole juurikaan korjaamista. Hän piti lähtökohtiani hyvänä, kun minua ei tarvitse vieroittaa kahvista, alkoholista tai tupakasta.

Nyt kysytäänkin minun osaltani lähinnä kärsivällisyyttä. Nämä hommat kun eivät hetkessä tapahdu. Onneksi minulla on nyt ammattilainen tukenani enkä pelkää pyytää neuvoa - siitähän hänelle maksan että hän auttaa minua. Olen päättänyt ottaa pieniä askelia ja nekin kaikki tuettuna.

4 kommenttia:

Nan kirjoitti...

Kuulostaa hyvältä :) Tällaisissa asioissa on hyvä saada tukea osaavalta henkilöltä. Hyvää ja makoisaa joulun jatkoa!

Hehkuvainen kirjoitti...

Aion ottaa tukea koko rahan edestä ;).

Miia kirjoitti...

Hieno juttu! Ja tsemppiä siihen kärsivällisyyden tavoitteluun :)

Hehkuvainen kirjoitti...

Kiitos tsempistä, sitä tarvitaan kyllä.