29.9.2010

Yksityisasia on jälleen yksityisasia


Kun muutan miehen kanssa saman katon alle, en voi enää hakea toimeentulotukea. Tai voisin hakea, muttei sitä tulisi, sillä mies tienaa riittävästi. Ei niin että hän minua elättäisi, mutta niinhän ne sossussa ajattelevat jotta elättää. Ihan ensimmäisenä ajattelin, että onpa surkeaa kun en voi enää saada toimeentulotukea, viimeistä mahdollista etuutta jonka turvin olen kitkutellut jo pidemmän aikaa. Sitten onneksi järjen valo kirkasti mieleni.

Ei enää hakemuksia. Ei enää anelua ja raastavaa odotusta että tuleeko tukea vai ei. Ei enää kaikkien kuittien keräämistä ja lähettämistä. Ei enää selvityksiä siitä mitä+mistä on tullut ja mitä+mihin mennyt. Ei enää hämäriä tili- ja käteiskikkailuja. Tästä lähin tiliotteeni kuuluu yksin minulle.

Huh helpotus.

2 kommenttia:

Hanni kirjoitti...

Mie ajattelen niin, että kun on avoliitossa ja parisuhteessa, ei kumpikaan elätä kumpaakaan, mutta molempien menot ja tulot puolittuvat. Omituisesti ihmiset usein ajattelee, että yksin asuminen on jotenkin halvempaa, yksin asuva ei kuluta paljoa ja käteen jää enemmän. Yksin asuva maksaa yksin vuokrat, laskut, vakuutukset, jotka av(i)oliitossa puolittuu. Siispä mie olen julma ja ajattelen, että jos mies tienaa hyvin, ei puolison kuulukaan saada toimeentulotukea, vaan se kuuluu oikeasti sitä tarvitseville.

Mutta mie olenkin jästipää, edes itse en ole missään vaiheessa suostunut menemään sossuun, vaan olen kärvistellyt lainojen, laskujen, kolmen lapsen koulumaksujen jne kanssa tonnin eläkkeellä + elareilla. Kauhee tarve näyttää :D (lue: jästipäinen typerys)

Hehkuvainen kirjoitti...

Yksin asuminen on todella kallista :/. Olen ollut opiskelija ja pienituloinen aiemminkin, mutta vasta nyt yksin asuessani olen joutunut nostamaan opintolainaa ja toimeentulotukea. Eikä näillä rahoilla ole osteltu laskettelureissuja tai taulutelevisioita, ihan on elämiseen mennyt.

Yhteen muuttaminen laskee "tienestejäni" aika isosti, koska opintotuen asumislisää minulle ei sitten enää anneta. Tosin asumiskustannukset laskevat vielä enemmän :).

Olet aika kovan homman tehnyt, kun eläkkeellä selviät kaikesta. Minä olen oppinut sen verran itsekkääksi, että jos tarvitsen ja saan, otan ;D. Olen osannut hakea apua kun olen sitä tarvinnut, ja onneksi olen sitä myös saanut.