30.5.2009

Kansikuvatyttö


Torstaina kävin (taas) lääkärissä. Kerroin lääkärille että mitä poskionteloilleni kuuluu. Räkää, kiitos kysymästä. Siihen mahdollisesti ehkä kenties auttavaan pallolaajennukseen en mene, sillä sehän maksaakin yllättäen aika kamalasti (hinta lasketaan tuhansissa euroissa). Olen siis päättänyt tulla toimeen kalloni kanssa, eikä se järin paha ole nyt ollutkaan vaan on pysynyt siedettävässä kunnossa huuhteluiden ja reseptivapaan lääkkeen ansiosta.

Lääkärikin vaikutti ihan tyytyväiseltä tilanteeseen. Koska mitään rakenteellista syytä ei tulehduksen pitkittymiselle löytynyt, enkä keksi mitään ulkoista tekijää mikä ylläpitäisi ongelmaa, annamme asian toistaiseksi olla. Myöhemmin saatamme kokeilla jotain astmalääkettä, jotta saisimme tietää enemmän ongelman mekaniikasta. On nimittäin kuulema mahdollista, että astma ei menekään keuhkoputkiin, vaan limakalvot oireilevat vain nenässä. Harvinaista, mutta mahdollista. No, palaamme asiaan myöhemmin jos palaamme.

Varsinainen käyntini syy oli kuitenkin alavatsani. Valitin sitä jo aikaisemmin, mutta tällä käynnillä olin astetta viisaampi: kävinhän tässä hiljattain gynekologilla selvittämässä että lisääntymiselimeni ovat täysin kunnossa. Raastava kipu vasemmalla alavatsassa ei siis liity munasarjoihini - ja hyvä niin.

Päättelimme sitten ettei syy voi olla suolen puolellakaan. (Huomatkaa, että minä osallistuin päättelyyn. Tämä lääkäri on siitä hauska että hän kannustaa oman kroppansa kuunteluun ja itsenäiseen ajatteluun, mikä lie lääkäreissä aika harvinainen piirre.) Minulla ei siis ole suolessani syöpää, haavaista tulehdusta taikka divertikuloosia. Muuta kipua aiheuttavaa siellä ei voi olla, joten ongelma ei ole suolessa. (Ehdotin kyllä lääkärille, että mitä jos minulla onkin siellä hamsteri, joka järsii hiljalleen tietänsä ulos, mutta hän ei pitänyt sitä kovinkaan todennäköisenä.)

Ja koska vika ei ole munasarjassa eikä suolessa, jää jäljelle vain kahta edellistä ympäröivä kudos. Nyt onkin siis todennäköisintä, että vastoin ennakko-odotuksiani minulla on sittenkin olemassa joku vatsalihas - ja se on jumissa. Muut ne saavat jumiin selkänsä, pohkeensa, niskansa ja reitensä, minä sitten jonkun vatsasuikaleeni. Kun otan vähänkään reippaampaa askelta, iskee alavatsaan karmea kramppijumikökkö, joka sattuu. Varsinkin lenkkeily on melko tuskallista, kun kahden hölkkäaskeleen jälkeen joku tuntuu kaivelevan vatsaani jollain tylpähköllä esineella (ehkä lusikalla).

(Aika omituista, voiko tosiaan lihaksistossa tapahtua tällaista... no, mysteerisairastaja iskee jälleen! Olkoon mitä on, hienointa on ettei se ole mitään vaarallista, eikä minun tarvitse olla huolissani. Olen vain ärsyyntynyt.)

Kysyin kyllä jo aiemmin lääkäriltä että saanko hölkkäillä kivusta huolimatta, etten vain aiheuta itselleni vahinkoa. Lääkärisetä antoi luvan lenkkeillä ihan niin paljon kuin kykenen, ja sanoi että "kyllä kroppa on niin hienosti rakennettu että sinä pyörryt kivusta ennen kuin aiheutat itsellesi pysyvää vahinkoa". Siispä olen kirmaillut ihan entiseen malliin - ellei kipu ole yltynyt niin kovaksi että on ollut pakko hiljentää tahtia.

No, mitäs nyt? No nyt sain ohjeeksi venytellä vatsaani (!) vähintään kahdesti päivässä kolmen viikon ajan. Jos se ei auta, saan lähetteen naprapaatille, joka vatvoisi minua muutaman kerran. Ja jos sekään ei auta, niin sitten kuulema pääsen ongelmani kanssa jo jonkin lääketieteellisen julkaisun kanteen. Niin että jos en parane, niin pääsen ainakin kansikuvatytöksi. It's a win-win situation.

7 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Minä luulen, että meillä on yhtä omituiset kropat. Mun poskiontelot turpoavat umpeen kun on liikaa hajusteita ympärillä tai liian kuuma (huomenna taatusti!). Nyt olen lepän kukinnasta alkaen vetänyt päivittäin Nasonex-histamiinia ja se on pitänyt paineen tunteen/säryn/jomotuksen varsin tehokkaasti poissa.

Mimmu kirjoitti...

Sä voit ajatella näistä asioista siten, että ompas ainakin lääkäreillä töitä kun sulta löytyy tuollaista selvitettävää :)

Urpoturpo kirjoitti...

Jos se ei auta, saan lähetteen naprapaatille, joka vatvoisi minua muutaman kerran.Napramikä?? Napapaatti? Hoitaa ihmisten napoja?

Saoka kirjoitti...

Äitini tipahti muinoin portaista ja vuosia sen jälkeen kärsi jonkinlaisista vatsanseudun kivuista. Syyksi paljastui jokin kiinnikekudoshomma, joka oli vissiin jotenkin arpeutunut tai jotain ja kasvanut liian kireäksi ja siten aiheutti kipua. Tähystysleikkelivät sen homman kuntoon, pari pientä viiltoa navan seudulle.

Hehkuvainen kirjoitti...

Villasukka: eiks oo kivaa olla erikoislaatuinen! Toivottavasti helle ei ole aiheuttanut aivan sietämätöntä oloa.

Mimmu: hyvä minä! :D

Urpoturpo: katsopa vaikka googlesta tai Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivuilta, niin selviää tämäkin mysteeri ;).

Saoka: hui, toivottavasti äidilläsi on nyt kaikki kunnossa. Jotain kiinnikkeitä mullakin voitais kai epäillä, jos olis joku onnettomuus tai leikkaus taustalla, mutta kun ei ole.

Anonyymi kirjoitti...

Hehku, kiinnikkeitä voinee syntyä myös tulehduksen seurauksena.

t. Omppu

Hehkuvainen kirjoitti...

Olet oikeassa. Yyh, en kyllä ala mitään kiinnikkeitä. Enkä tulehduksiakaan. En tartte.