3.2.2009

TTrtg harvaleikkein


Lääkäreille ohjeeksi: kertokaa potilaalle mitä olette tekemässä. Ei ole mielestäni asiakasystävällistä tohtorismia sellainen, että otetaan kaksikymmentä senttiä pitkä piikkiesine eikä kerrota mitä sillä aiotaan tehdä (mutta näytetään justiinsa siltä että kyllä sen arvaa: nenään se aikoo tuon seipään tunkea). Kipataan vaan tuoli vaaka-asentoon ja annetaan kouraan tukko paperinenäliinoja (näilläkö minä sitten pyyhin aivoni lattialta kun ne on ensin tuolla piikillä sörssitty sohjoksi...?). Ihan hirveän paljon hauskempaa olisi, jos kerrottaisiin että tällä vaan vähän kurkataan, ei tunnu lainkaan, ja tuossa on nenäliinoja siltä varalta että tulee aivastus.

"Näkyykö jo aivot", minä kysyin kun tohtori sohi sieraimiani. Ei kuulema näkynyt. Eikä näkynyt mitään muutakaan, ylimääräistä siis. Pitää siis varata aika röntgeniin, jossa kuvataan ontelot. Ja vain ontelot, muu osa päästä jätetään edelleen tutkimatta (niin että siellä voi hyvinkin olla joku ruuvi löysällä eikä sitä vieläkään huomata!!). Tässä vaiheessa kiitos vanhemmilleni, jotka ovat muinaisuudessa ottaneet minulle sellaisen vakuutuksen, että se korvaa (uskoakseni) nämäkin lääkärikäynnit ja tutkimukset. Ei nimittäin ole halpaa puuhaa tuo pään tutkiminen.

***

Jestas sentään - mitenkä minulla nyt muka on niin kiirus, etten ehdi Blogimaailmaakaan seurata tavalliseen tapaan! Ihan kyllä hävettää, kun on niin vähälle jäänyt viime aikoina toisten kuulumisten lukeminen, kommentoinnista puhumattakaan. Tykkään minä teistä edelleen. Ja eiköhän tämä tästä tasaannu, palaan varmasti ennemmin tai myöhemmin siihen tuttuun ja turvalliseen tilaan, jossa minulla ei ole elämää netin ulkopuolella. Mutta nyt lähden nauttimaan elävästä musiikista.

8 kommenttia:

Hannelen paratiisi kirjoitti...

Hammaslääkärillä suljen vain silmäni ja rentoudun ;)

Lunara kirjoitti...

No onpa ollut omituinen lääkäri, kun ei ole kertonut toimenpiteen kulusta :(

Mulle tulee kylmät väreet, kun puhutaan piikeistä, nenästä ja onteloista. Minulla todettiin nenäonteloiden synnynnäinen rakennevika abivuonna, kun kärsin jatkuvista poskiontelontulehduksista. Ei saatu punkteerattua edes kunnolla, kun oli niin käytävät ummessa. Ne pitikin sitten leikata. Onko sinulla samanmoinen vaiva?

Kirsi kirjoitti...

Kauheeta, muistaen taannoiset kokemukseni olin aivan varma, että nyt se tohtori tökkää sua sillä piikillä ja nenäliinoilla pyyhitään sitten sitä pulppuavaa verta... o_O Huh, onneksi vaan kurkkasi, mä sain jo tuostakin kylmiä väreitä sun puolestasi! :-D

Saoka kirjoitti...

Jos lohduttaa, niin minulle ei ole tapahtunut mitään bloggaamisen arvoista, joten siinä et ainakaan ole jäänyt kärryiltä.

Ei ole kauankaan, kun kuuntelin sivusta pariakin keskustelua, joissa kehuttiin jotain lääkäriä juuri siksi, kun hän kertoo, mitä aikoo missäkin vaiheessa tehdä ja puhuu asiakkaalleen kuin ihmiselle. Sillä on oikeasti vaikutusta.

Hannele kirjoitti...

Kyl miekin susta tykkään :> Mulle sanoi kerran yksi korvalääkäri, kun kysyin, mitä hän aikoo tehdä pitkällä keihäällään, että kurkkuun laitan... kun kysyin että kuinka syvälle, hän tiuskaisi, että no en minä sun emättimestä ala kurkun kautta mitään kaivamaan. Niin oli hän vitsikäs tohtori!

Hehkuvainen kirjoitti...

Hannelen paratiisi: samoin, koska siellä ei mitään näe kuitenkaan, eikä voi kysyäkään kun on suu täynnä tavaroita ja sormia :D.

Lunara: varmaan oli ihan pätevä ja osaava lääkäri, mutta potilasosaaminen oli vähän huonoa :/. En jaksa uskoa, että onteloissani olisi synnynnäistä vikaa, veikkaan että se olisi huomattu hieman aikaisemmin. Vaan eiköhän se ainakin sitten näy siinä röntgenissä jos onkin. Katsotaan mitä sieltä löytyy :). Jos vaikka joku pieni eläin :o.

Kirsi: kyllä minä nyt annan varmaan ihan turhan hurjan kuvan lääkärikäynnistäni :P. Kärsin siellä ainoastaan lääkärin tylyydestä, ja siitäkin vain lievästi. Eikä sun tartte mun puolesta kokea kylmiä väreitä, kyllä mää sitten hoidan ne väreet itse, jos koen tarpeelliseksi <3.

Saoka: lohduttaa :). Minä oikeasti arvostan sitä, että vähän selostetaan tekemistä. Tulee sellainen olo, että on mukana hommassa (ihmisenä, eikä elottomana ja tahdottomana tutkimuskohteena).

Hannele: no olipa vitsikästä :o. Hyh.

Elegia kirjoitti...

Heh, anteeksi mutta naurattaa valtavasti tämä kuvauksesi. Itse olisin varmaan hilpaissut karkuun, jos ei olisi kerrottu, mitä putkella tehdään :D

Hehkuvainen kirjoitti...

Saa nauraa, Elegia, aivan vapaasti :D.