12.1.2009

Hehku kutsuu, kuuleeko Kosmos?


Fengshui on hauska juttu. Vaikka olen tutustunut siihen vain pintapuolisesti, ja suhtaudun joihinkin lukemiini asioihin vähintäänkin skeptisesti, niin energian olemassaolon ja toiminnan olen valmis uskomaan.

Energia on kuin tuuli, joka tulee sisään ulko-ovesta ja levittäytyy ympäri asuntoa. Se pyörteilee, kimpoilee, kasaantuu, hajoaa ja virtailee. Sitä voi ohjailla, vahvistaa ja estää. Jos heti ulko-ovea vastapäätä on peili, energia kimpoaa siitä samantien takaisin ulos, eikä tuo sisään mitään uutta tai hyvää. Jos heti ovea vastapäätä on ikkuna, energia pyrkii suorinta tietä ikkunasta ulos. Virtausta voi ikkunan edessä hidastaa verhoilla, amppelikasveilla tai muilla killuttimilla.

Sulavalinjaisesti ja selkeästi sisustetussa asunnossa energia virtaa vapaasti. Se pääsee huuhtelemaan jokaista nurkkaa lempeästi. Ahtaassa ja sotkuisessa asunnossa energia ei virtaa, vaan pysähtyy. Se ummehtuu ja tekee sairaaksi. Sellaisessa asunnossa on tukahtunut tunnelma, energiaummetus, eikä siellä voi hengittää vapaasti.

Oletteko huomanneet, että tyhjillä tiloilla on taipumus täyttyä? Jos teette suursiivouksella tilaa vaatekaappiinne, niin eikö se viimeistään puolen vuoden päästä ole taas ääriään myöten täynnä? Hankkiutumalla eroon vanhoista rojuista ja tekemällä elämäänsä tilaa ihminen kertoo kosmokselle olevansa valmis uusiin asioihin. Kun vanhat jutut on raivattu tieltä pois, voi energia virrata vapaasti ja tuoda mukanaan kaikkea uutta. Toisin sanoen: jos haluat elämääsi jotain uutta, tee sille tilaa.

Minun sänkyni on erittäin huonosti sijoitettu parisuhde-energian kannalta. Kaikkein parasta on, jos sängyn voi sijoittaa niin että sen molemmilla puolilla on yhtä paljon tilaa. Silloin sängyn feminiinisen puolen ja maskuliinisen puolen välillä vallitsee tasapaino. Minun sänkyni on seinää vasten niin, että miehen puoli on litistynyt. Energeettisesti ajatellen miehellä ei ole tilaa tulla sänkyyni, joten virta ei voi tuoda miehiä mukanaan.

Tässä hieno kaavakuva siitä kuinka mies litistyy (ja siitä kuinka jokainen itseään kunnioittava vanhapiika sänkynsä sijoittaa, ettei vahingossakaan luo energeettisesti otollisia olosuhteita miehille!).


Minä en ole keksinyt sitä, että miehellä ja naisella olisi sängyssä omat puolensa ja että ne olisivat näin päin, tämä on fengshuilainen näkemys asiasta. Mutta ne keillä on kumppani sängyssä, voivat huvin ja urheilun vuoksi kertoa että kuinka päin heillä nukutaan ja kuinka vallitsevaan järjestelyyn on päädytty.

No, asunnon koon vuoksi minun on vaikea sijoittaa sänkyä niin, että sen molemmilla puolilla olisi yhtä paljon tilaa. Tai edes tilaa. Minä täytän asuntoni kokonaan, täällä ei juurikaan ole tyhjää tilaa, joka kutsuisi miestä täyttämään sitä. (Kyllähän täällä yksi tyhjä aukko on, jota toivoisin jonkun täyttävän, mutta se on sitten ihan toinen ja vähän pervompi juttu.) Asunto on mitä on, ja olen sen sisustanut mieleisekseni mahdollisuuksien rajoissa. En jaksa murehtia sitä.

Olen enemmän huolissani pääni sisällöstä. Pelkään, että yksi ihminen täyttää pääni niin tehokkaasti, ettei siellä ole tilaa muille. (Vähän tähän tyyliin.) Tavaroita on helppo siirrellä ja kaappia helppo tyhjentää, mutta kuinka saisi päähänsä tilaa uusille tuulille? Mielen siivousta kutsutaan toisinaan unohtamiseksi tai eteenpäin menemiseksi, mutta se on niin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Rojun voi heittää pois, mutta mukavasta kuvasta on vaikea luopua - silloinkin kun se ei ihan täysin sovi sisustukseen.

20 kommenttia:

Salla kirjoitti...

Meillä nukutaan noin päin, koska eka yö satuin nukahtamaan tolle "oikealle" puolelle...

Villasukka kirjoitti...

Miun kodissani energialla menee huonosti. Ulko-ovea vastapäätä on tietenkin iiiiso peili ja peilin vieressä avoin oviaukko, jota kun jatkaa eteenpäin, päätyy keittiön ikkunalle....
Entä, mitä Feng-shui sanoo vuoteesta, jonka ovat vallanneet naisen lisäksi kaksi kollia? Tosin leikattuja...

H. kirjoitti...

Minä nukun aina nurkan tai seinän puolella, tai lähempänä nurkkaa, sillä olen koloonkäpertyjä ja toisaalta viileän seinän ystävä.

Kerran tuli sanomista, kun laitoin väliovea kotona kiinni. Käytiin tällainen vuoropuhelu:

-Ei saa laittaa ovea kiinni, se rikkoo fengshuin.
-Kotonanihan minä rikon ihan mitä haluan!

Naurattaa vieläkin.

Hannele kirjoitti...

Tuo sänkyjuttu ei pidä paikkaansa. Mulla on entinen aviovuode sijoitettuna niin, että sen pitäisi suorastaan imaista miehiä puoleensa. Ei ime. Ja tiedän yhden pariskunnan, jolle valtakunnan kuuluisin feng sui-konsultti kävi möbleeraamassa kodin uusiksi. Molemmilta alkoi lähteä vähän ajan kuluttua hiukset tukkoina päästä. Vaihtoivat mööpelit takaisin, ja tukanlähtö loppui. Mitäs sanot?

Hehkuvainen kirjoitti...

Salla: meilläkin nukuttiin noin silloin kun oli "me". Se vain tuntui jotenkin luontevammalta kuin toisin päin olo.

Villasukka: ihmisillä on hyvin usein eteisessä peili, se vain on niin näppärää. Enkä minä jaksa uskoa että sen vuoksi nyt asiat menisivät ihan kuralle. Kissat eivät voi olla huono asia! ^_^

H.: hyvin vastattu! :D

Hannele: sanon että "onpa ikävää". Tukanlähtö ei ole koskaan hauska juttu, johtui se sitten mistä vaan. Sinällään olisi kyllä kiva jos sänkyjuttu pitäisi paikkansa. Voisi sitten syyttää yksinäisyydestään sitä, että huonekalut vain on väärillä paikoilla, eikä tarttisi miettiä sitä vaihtoehtoa että minussa saattaa olla jotain vikaa... ;)

Saoka kirjoitti...

Me nukutaan kotona toisin päin ja Kajaanissa ollessa toisin päin. Täällä kotona jos piirtäisi tuollaisen kuvan, niin minä nukkuisin oikealla ja Mies vasemmalla, Kajaanissa on päinvastoin. Molempiin sänkyihin on tilaa mennä molemmilta puolilta, mutta Mies nukkuu molemmissa sillä puolella, jossa on enemmän tilaa ja ovi lähempänä. Se valitsee niin, minulle olisi ihan sama.

Feng shuista en muuten tiedä, mutta yksi kaveri puhui kerran vessanpöntön kannen asennoista, pitäisi kuulemma olla kannet kiinni, että hyvät energiat pysyy siellä missä pitääkin. Minua taas ärsyttää, jos se kansi on kiinni, joten minun henkilökohtaisten energioitteni kannalta on parempi, että se kansi on auki. Istuinrinki saa olla missä vaan, sen osaan itse laittaa, mutta se kansi ärsyttää.

Löysin tämän uuden blogisi jo perjantaina, mutta olen nyt sattuneista syistä ollut niin suunniltani, että muistin sen vasta nyt. Mutta täällä siis ollaan vaanimassa edelleen!

Nan kirjoitti...

Mielenkiintoista! En ole vieläkään ehtinyt tutustua Fengshuihin :(

Minäkin olen itseäni kunnioittava vanhapiika, eli sänkyni on sijoitettu kuvan mukaisesti. Vaikka asuntoni ei ihan pikkiriikkinen olekaan, niin makuuhuone on pieni, eli sängyn sijoittamiselle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin seinän viereen. Eipä kai sitten tarvitse odotella kummoistakaan parisuhde-elämää, mutta "hyvä", että sille on nyt perustelu, heh.

Mielen siivoaminen on tosi vaikeaa. Kai se pitää vain jotenkin opetella. Minä olen nyt yrittänyt panostaa siihen, että saisin paremmin mielestä pois ikäviä asioita enkä antaisi enää toisten ihmisten heilutella minua tunnetasolla. Tavoitteena siis se, että vaikka joku olisikin minulle inhottava, pystyisin silti hoitamaan arkiaskareet ja muut asiat enkä ottaisi inhottavuuksia turhan henkilökohtaisesti eli pystyisin siis keskittymään omaan elämääni sen sijaan että vatvoisin toisen ongelmia. Vaikeaa.

Hehkuvainen kirjoitti...

Saoka: minäkin olen kuullut tuosta vessanpöntön kannesta. Ja eihän sitä nyt aina jaksa laitella kiinni, tietenkään. Tosin ei tekisi huonoa sulkea vetämisen ajaksi, sillä sieltä kummasti paljon pöllähtää paskaa ilmoille. Kuuluu sarjaamme tieto lisää tuskaa. Ja hyvä että vaanit! :D

Nan: minä ehdotan, että tulevaisuudessa aivoihin asennettaisiin sellainen on/off-nappula, jolla saisi itsensä ihanan välinpitämättömään tilaan. Sitä odotellessa voi vain yrittää pöllyttää aivojaan niin, että huomio keskittyisi mukaviin asioihin. Tsemppiä meille :).

Avaruushiiri kirjoitti...

Tiedäpä häntä. Olen jakanut armaani kanssa neljä asuntoa, joista kahdessa ensimmäisessä "väärän" kuvan mukaisesti ja näissä myöhemmissä "oikein". Numerot 1 ja 3 olivat nurkassa - minä nukuin seinän puolella 1:ssä, hän 3:ssa. "Väärät" ratkaisut johtuivat siitä, että tuolta puolen petiä pääsi kätevämmin vessaan keskellä yötä. 8P Nykyinen makuuhuonejärjestelymme on siis ensimmäinen 14 vuoden aikana, joka täyttää feng shuin vaatimukset. Hyviä viboja odotellessa...

Nykyisen kämppämme yläeteisessä oli edellisen asukkaan jäljiltä iso peiliovinen kaappi suoraan sisäänkäyntiä vastapäätä. Energioista en niin tiedä, mutta minä ainakin säikähdin kun tulin portaista ja näin edessäni lattiasta nousevan pään! O__O' Se kaappi menikin pian päreiksi.

khr kirjoitti...

Meillä on molemmissa asumisparisuhteissa ollut sänky seinää vasten. Tällä hetkellä seinän vieressä nukkuu mies, mutten ymmärrä miten järjestelyyn on päädytty sillä yleensä minulla on pakottava tarve könytä seinään kiinni.

Hehkuvainen kirjoitti...

Avaruushiiri: sellaiset peilit ovat inhottavia, jotka aiheuttavat säikytyksiä tai muuten vain omituisi oloja esittämällä että pää tai muu ruumiinosa on siellä missä ei sen olettaisi olevan. Pois joutavat sellaiset peilit!

Khr: seinän vieressä on mukavaa ja turvallista, yleensä. Joku outous siinä liian avoimella paikalla nukkumisessa on. Vaikka minulla olisi niin paljon tilaa, että voisin sijoittaa sänkyni keskelle huonetta, en sitä varmastikaan tekisi. Kyllä jollain reunalla täytyy olla seinä vastassa, mieluiten pääpäädyssä.

Johanna kirjoitti...

Meillä nukutaan toisin päin, mutta sängyn molemmilla puolilla on suunnilleen yhtä paljon tilaa.
Koetimme muuton jälkeen nukkua toisin päin, mutta mies ei saanut ollenkaan nukuttua niin päin. Minulle oli ihan sama vaikka puoli vaihtui. Mutta aina on oltu niin että mies on likempänä ovea ja minä ikkunan vieressä. Toisin päin ei näköjään luonaa lainkaan. :D

Hehkuvainen kirjoitti...

Sinulla on siellä ihan aito luolamies, joka haluaa nukkua luolan suulla sapelihammastiikereiden ja sellaisten varalta *hih*.

Minä en halua nukkua pää ovea kohti. Ja vaikka ovea ei sängystä suoraan näkisikään, niin jotenkin niin päin on nukuttava, että mahdollisimman nopeasti näkee jos joku on tulossa (ihan niin kuin kukaan nyt olisi tulossa mutta silti). Mikä lie alitajuinen ja alkukantainen juttu tuokin.

Outi kirjoitti...

Meillä nukutaan justiinsa noin päin ja sänky on oikeaoppisesti keskellä huonetta. Johtuu ihan siitä käytännön syystä että toiselle puolelle pitää mahtua yöpäytä ja toisella puolella pitää mahtua kaapinovet aukeamaan. Tai sitten mä oon tosi INNER FENGSHUIHAI..

Hehkuvainen kirjoitti...

Sää oot synnynnäinen shuihai! :D

Yamaba kirjoitti...

Fengshuita voi miettiä monella tapaa. Siitä kannattaa ottaa se estetiikka ja tila, muu on roskaa, eli tarkkoja sääntöjä sellaisia kaipaaville. Sehän kirjoitetaan 風水, eli tuuli ja vesi, ja on alkuaan tarkoittanut vain talon sijoittelua maisemaan. Etelärinteelle, missä rinteen huippu hillitsee kylmää pohjoistuulta. Rinteen alla olevaa maisemaa, joka on mielellään avara ja jossa virtaa joki, on miellyttävä katsella. Tällaiseen paikkaan oli paras talo tai temppeli perustaa. Kaikki mikä menee tällaisten yksinkertaisten selkeiden linjojen ylitse on turhanpäiväistä sääntörakennelmaa niille, jotka haluavat sellaisen kanssa puuhastella.

Shuihaista tulee helposti vesivahinko kiinaksi.

Me ollaan nukuttu vaimon kanssa varmaan kymmenissä sängyissä. Paikan valinta menee yleensä niin, että vaimo valitsee ja minä nukun siellä puolella mikä jää jäljelle.

Hehkuvainen kirjoitti...

Kaikissa asioissa voi ryhtyä pilkunviilaajaksi, jos niin haluaa. Ja mikäs siinä, jos toiminnallaan ei häiritse toisia tai aiheuta itselleen vahinkoa.

Minusta on ihan hauskaa syventyä noihin sääntöihin ja ohjeisiin välillä vähän tarkemminkin, mutta niiden orjallinen noudattaminen ei mielestäni ole järkevää eikä usein mahdollistakaan. Haluan avoimin mielin tutkia monenlaisia asioita, mutta toteutuksessa vältän ääripäitä :).

Teillä on vaimon kanssa hyvä systeemi :).

Alitsa kirjoitti...

Meillä on täydellinen feng shui-järjestys kotosalla: Siippa nukkuu sillä puolella missä pitääkin. Noin muuten sitten...

Noh, olet käynyt meillä ja tiedät, että turhaa rojua ja yleensäkin vain TAVARAA on ihan helevetisti! :D

marja kirjoitti...

meille nukutaan juuri toisinpäin ja molemmin puolin on vähän tilaa, luultavasti yhtäpaljon. Mies tulee myöhemmin nukkumaan ja minä herään aiemmin,joten siirtyminen pitää onnistua molemmin puolin.

Hehkuvainen kirjoitti...

Alitsa: minä luulen, että teillä on vain hieman liian pieni asunto ^_^.

Marja: käytännön syyt vaikuttavat usein suuresti nukkumisjärjestelyihin. Ja hyvä että on molemmilla puolilla tilaa, kurja jos unet keskeytyvät aina siihen että toinen mönkii yli :D.